Sunday, September 7, 2008

背影

那天傍晚,天空下着大雨。妈妈匆忙地退车出外之后,你到外去把篱笆给关上。我从屋后走出来,看见你的背影,忽然觉得,你真的老了。

你撑着的那把伞,因大风的缘故,伞被吹得不成形。而你也顺势扭曲着身体,避开雨点的袭击。外头虽刮着大风雨,但你仍是一步一步,稳健的行走着。也许几十年来,你经历过了人生不少大风大浪,这丁点的风雨,对你来说,不足为奇吧。

记得我中三那年,我马来文的补习班在晚上八点半结束,你会在我补习班之后带我去吃宵夜。有一次,妈妈说要买米,我们就到三哩的汉利超级市场买了十公斤的米。当时由于找不到泊车的位子,我们的车子停得很远。当我们把米抬回车上的路途中,天空也是下起雨来。我就抬起米包的一端,你抬着另一端,我们跑回车上。进到车里,已是气喘呼呼,但是很开心,连当时向来严肃的你也笑呵呵。

很久以前就读过了朱志清的《背影》,但唯有今天,我才深切地体会到作者当时的心情。

这次回家,我要多花时间陪你们。

3 comments:

Anonymous said...

Hey,brother..好一个"背影"。。
现在还没放假。。不能回家。。
想念家里两老就先打个电话吧。

Anonymous said...

suddenly have same feeling with u,parent always is the best person in my life, i miss home, but i also worry them as well,hope they doing well at malaysia! beside that, i miss u! hope u are fine too!

Anonymous said...

eh, so geng le.. this is really good lo.. Sometimes i really scared that they will become old, but it is nature..

So, u should appreciate the happiest moments with ur parents lo. Taking photo will make ur happiest things last forever in the picture. Write the happy things down and it will last forever as well. =P